Traditioner

Ja, som jag förutspådde så gick det vilt till i lördags och sen var jag helt utslagen igår. Faktiskt nästan idag också, vandrade runt som en zombie på jobbet. Men det var värt det!
 
Men nu tänkte jag gå tillbaka till det som bloggen SKA handla om, nämligen mitt nästan osunda förhållande till julen och traditioner. I min familj och med mina vänner har vi väldigt många jultraditioner och jag tänkte lista några av de viktigaste, alltså dem som jag skulle gråta blod om jag missade.
 
1. Lutfisk på första advent! 
Vi äter alltid lutfisk på första advent (och oftast någon mer gång innan julafton) antingen hos mamma eller pappa. Det är så jäkla gott men det måste vara med skirat smör och grovkornig senap.
 
2. "Vår julskiva" och att "julmorna" sig. 
Som jag berättade i förra listan så köpte mina farföräldrar en skiva i österrike för en herrans massa år sedan. Den ska man vakna till på julafton. Ungefär klockan 06-07. Då äter man en vörtbrödsmörgås med julskinka på och har massor av tända ljus . Sen går man och lägger sig igen tills det är dags att vakna på riktigt. (Detta har jag iofs missat två-tre gånger när jag jobbat tidigt på julafton men jag är iaf med på myset men går inte och lägger mig igen.)
 
3. Pepparkakshus. 
Ingen familjetradition utan detta inleddes när jag började umgås med min bästa kompis som är minst lika jultokig som vad jag är. Hon lärde mig bygga hus och vi bygger gärna ett tillsammans varje jul om det finns möjlighet (utöver våra egna hus då)
 
4. Kyrkan.
Någon gång under tiden från första advent till att julen är slut vill jag gå i kyrkan. Jag går gärna i julottan men ibland går inte det pga jobb och sånt så då får det bli en annan gång. Förra året var det under första advent som jag gick och det var jättefint med flera olika körer. Tror det har att göra med att min farfar var prost och vi var jämt och tittade på hans predikningar när jag var liten. Jag är inte troende men jag gillar hur högtidligt det är i kyrkan.
 
Sen har jag flera småtraditioner som tex att jag alltid har samma klänning på julafton. En prickig sak med vansinnig (på ett bra sätt) krage som jag känner mig väldigt uppklädd i.
 
Suddig bild på mig i min julklänning, julafton 2012.
  
 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0