jullista!

Hoppsan, jag har visst varit för upptagen för att blogga på ett tag. Har haft sjukt mycket i skolan och jobbat långa pass ovanpå det. Är dödstrött och dricker ett glas vin så jag kommer med största sannolikhet somna innan jag vet ordet av.
 
Tänkte i alla fall svara på en snabb jullista som jag hittade hos tomtens dotter som hon svarade på för länge sen, men eftersom ni inte vet så mycket om mig och mitt julfirande tycker jag att den var ganska bra att börja med.
 
1. När är det ok att börja adventspynta respektive julpynta enligt dig.
Adventspyntet (ljusstakar,adventsstjärnor och de fyra ljusen) dyker upp på lördagkvällen innan första söndagen i advent så att man kan tända ljuset till frukost på söndagmorgonen. 
Resten av julpyntet dyker inte upp innan lucia. Då kanske pepparkakshuset börjar ta form och jag tar fram någon liten lucia-figur. Sen kommer tomtar och julgardiner runt den fjärde advent. Granen tas in och kläs den 23:e som den julpurist jag är :) (om jag inte ska bort den 23:e då kläs granen den 22:e istället)

2. Var förvarar du dina julsaker?
I källaren! Har några smågrejer uppe i lägenheten i en garderob (till exempel julpyntet jag köpte i Berlin i somras)
 
3. Hur mycket julsaker har du?
För lite. Jag har faktiskt inte jättemycket utan jag pyntar mycket med sånt som slängs varje säsong. Blommor, pepparkakshjärtan, pepparkakshus, ljus, apelsiner etc
 
 

4. Lagar du ditt eget julgodis och i så fall vadå?
Oh ja! Knäck, mozartkulor, kola och åtminstone nån pralin. Beroende på hur mycket tid jag har kan det bli hur mycket som helst.
 
5. När börjar du känna att det är jul?
Första advent. Eftersom jag väntar så länge med att smaka på allt gott så VRÄKER jag på när det är "okej" att börja. Glögg, julmust, juleskum etc tillsammans med ljusen, julmusiken och stjärnorna gör att det blir så himla juligt
 
6. Till vem köper du julklappar?
Till min kille, familjen (mamma, hennes sambo, min bror, pappa, hans sambo) och mina bästa kompisar.
 
7. Har du börjat klura på årets önskelista?
Jovars. Jag har alltid grejer jag önskar mig  :)
 
 
8. Vilka är dina tre bästa jullåtar?
1. Christmas time - The Darkness (hehe, så jävla bra!)
2. Christmas in New Orleans - Louis Armstrong
3. The first Noël - Ella Fitzgerald
 
(Sen har jag en julskiva som jag ÄLSKAR. Mina farföräldrar köpte den i österrike på femtiotalet. Den är supersprakig och det är en galen kör som sjunger gamla julpsalmer på tyska, helt amazing!)
 
 
9. Vad ser du allra mest fram mot denna julen? 
Oj.. Samma saker som alltid: mat och traditioner :)
 
10 . Tio snabba:
Kungsgran eller vanlig gran.
Kungsgranen är ju tätare och snygg men rödgranen luktar mer. Men eftersom kungsgranen inte barrar lika mycket så vinner den :)
 
Rödvinsglögg eller vitvinsglögg. 
Fast vitvinsglögg spetsad med cognac är också gott!
 
Lutfisk eller risgrynsgröt. 
Jag ÄLSKAR lutfisk!
 
Skickar du riktiga julkort eller e-mailjulkort. 
Aldrig e-mail men ganska sällan kommer jag ihåg de riktiga heller.
 
Kalle Anka eller Karl-Bertil. 
Jag har varit kär i Karl-Bertil sen jag var liten. Det är den bästa av Tage Danielssons "Sagor för barn över 18 år" och är ett definitivt måste på julafton.
 
Julklapp på morgonen eller bara julklappar vid julklappsutdelningen.
Här bryr jag mig dock inte så mycket. Jag ger gärna mina nära och kära julklappar i en strumpa också men själv får jag aldrig något på morgonen.
 
Julklappar direkt efter Kalle eller senare på kvällen
Vi dricker glögg till kalle, sen äter vi. Sen kollar vi Karl-Bertil och SEN är det julklappar.
 
Senapssill eller löksill.
Fast allra helst stekt inlagd sill.
 
Christer Sjögren eller Chris Rea.
Alltså.. nej.
 
Tomten är Far till alla barnen eller Love Actually.
Jag vet inte varför men jag tycker verkligen inte om "tomten är far till alla barnen".
<--- Jag i Berlin. Ser helt jäkla vansinnig ut men blev lycklig av att se julgrejerna + jag har varit uppe sen klockan 04.00



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0